Úvod do profesionální komunikace
Seznámení se základy psychologie komunikace a základními pravidly úspěšné komunikace, ukázka jejich praktické aplikace.
Pro posílení osobních dovedností jednat s lidmi i jako příprava na zvládání náročných interpersonálních situací v praxi.
- Jak funguje lidská psychika a jaký význam mají komunikační dovednosti v osobním i profesním životě
- Vztah emocí a rozumu, význam nevědomých faktorů
- Zdroje nedorozumění – stereotypní vzorce chování, vliv emocí, subjektivní zkreslení
- Jak zvládat vlastní rozpaky, trému a jiné nežádoucí emoce – umění profesionálního odstupu
- Zásady profesionálně vedeného rozhovoru: pozitivní orientace (umění pozitivní konotace), techniky aktivního naslouchání a kladení otázek
- Úvod do nonverbální komunikace – práce s celkovým dojmem
- Model životních postojů a základních komunikačních strategií (podle transakční analýzy, Já jsem OK, Ty jsi OK) – základní styly chování a očekávatelné reakce
- Možnosti zvládání zloby a agresivních výpadů pomocí komunikace
- Aplikace základních pravidel na modelových příkladech z praxe
Praktické využití komunikačních dovedností
Volně navazuje na kurz úvodu do komunikačních dovedností a dané téma dále rozvíjí. Obsah kurzu je přizpůsoben aktuálním potřebám zadavatele a posluchačů.
Příklady připravených tematických okruhů:
- Trénink vedení různých typů rozhovoru - využití prvků asertivního chování, zvládání vlastních nežádoucích emocionálních reakcí
- Nonverbální komunikace
- Zvládání náročných situací - jednání s klienty, zákazníky, podřízenými, problémovými osobnostmi, dětmi apod.
- Asertivita
- Strategie vyjednávání – techniky přesvědčování, způsoby argumentování
- Možnosti obrany proti nátlaku a manipulaci
- Zvládání kritiky – jak účelně kritizovat, jak reagovat na kritiku
- Hlavní zásady vystupování v médiích
- Hodnotící pohovor
- Prevence konfliktů na pracovišti
- Výběrový pohovor
- Poradenský rozhovor, anamnéza
- Tvořivé myšlení – brainstorming
- Transakční analýza
Nonverbální komunikace
- Celkový dojem, jak zlepšit vlastní vystupování (image), čeho se vyvarovat, jak být co nejpřesvědčivější, mechanismy získávání důvěry
- Čeho si všímat na chování druhých, čeho se sám vyvarovat
- Známky nejistoty
- Odhalování neupřímnosti a lži
- Práce s hlasem, mimika, gestikulace, postoj celého těla
- Překonávání trémy a různých zábran
- Praktický nácvik před kamerou (časově náročné, možné jen při celodenním semináři)
Asertivní komunikace
Asertivita jako nástroj k lepšímu zvládání nežádoucích emocí a řešení složitých mezilidských situací pomocí komunikace.
- Zamyšlení nad hlavními zdroji problémů v mezilidských vztazích – odhalení příčin jako první krok k řešení (např. předsudky, očekávání, zraněné emoce, problematické stereotypní vzorce chování)
- Vztah emocí a rozumu, význam nevědomých faktorů, skryté stránky osobnosti
- Posílení vlastního sebevědomí – asertivní práva, kontrola vlastních emocí, komplexy méněcennosti jako skrytá příčina konfliktů
- Principy komunikačních dovedností – co se odehrává v hlavách účastníků komunikace, čemu by měla být věnována hlavní
pozornost, hlavní typy mezilidského jednání (pasivita, agresivita, asertivita, pasivní agresivita, manipulace)
- Asertivní techniky – možnosti obrany proti nepřiměřenému nátlaku (např. umění asertivního „ne“, metoda „zadrhnuté desky“, aktivní žádání o další kritiku)
- Využití komunikačních dovedností v praxi – příklady komunikace v emočně vyhraněných situacích, možnosti zvládání výlevů
zloby a agresivity, zklidňující taktiky, umění vyjadřování vlastního hněvu, předcházení a řešení konfliktů, zvládání i jiných náročných interpersonálních situací
- Diskuse nad aktuálními problémy, hledání možností jejich řešení nebo prevence, nácvik na modelových situacích
Zpět
|