ZdeněkAltman.cz - diagnostika, kurzy, odborné konzultace
Objednávky
Kontakt, přihlášení se na kurzy, organizace kurzů, objednání vyšetření ajn.
Publikace
Test apercepce ruky
Kresba postavy
Test stromu
Životopis
Stručný životopis - praxe, zkušenosti
Názory
Výroky, postřehy a zajímavé citáty

 
Kontakt:
Zdeněk Altman
z.altmanzavináčvolny.cz


Umění jednat s lidmi, komunikační dovednosti

Obsáhlé téma. V plném rozsahu by mohlo naplnit i několik celodenních seminářů.

Úvod do profesionální komunikace

Seznámení se základy psychologie komunikace a základními pravidly úspěšné komunikace, ukázka jejich praktické aplikace. Pro posílení osobních dovedností jednat s lidmi i jako příprava na zvládání náročných interpersonálních situací v praxi.
  • Jak funguje lidská psychika a jaký význam mají komunikační dovednosti v osobním i profesním životě
  • Vztah emocí a rozumu, význam nevědomých faktorů
  • Zdroje nedorozumění – stereotypní vzorce chování, vliv emocí, subjektivní zkreslení
  • Jak zvládat vlastní rozpaky, trému a jiné nežádoucí emoce – umění profesionálního odstupu
  • Zásady profesionálně vedeného rozhovoru: pozitivní orientace (umění pozitivní konotace), techniky aktivního naslouchání a kladení otázek
  • Úvod do nonverbální komunikace – práce s celkovým dojmem
  • Model životních postojů a základních komunikačních strategií (podle transakční analýzy, Já jsem OK, Ty jsi OK) – základní styly chování a očekávatelné reakce
  • Možnosti zvládání zloby a agresivních výpadů pomocí komunikace
  • Aplikace základních pravidel na modelových příkladech z praxe


Praktické využití komunikačních dovedností

Volně navazuje na kurz úvodu do komunikačních dovedností a dané téma dále rozvíjí. Obsah kurzu je přizpůsoben aktuálním potřebám zadavatele a posluchačů. Příklady připravených tematických okruhů:
  • Trénink vedení různých typů rozhovoru - využití prvků asertivního chování, zvládání vlastních nežádoucích emocionálních reakcí
  • Nonverbální komunikace
  • Zvládání náročných situací - jednání s klienty, zákazníky, podřízenými, problémovými osobnostmi, dětmi apod.
  • Asertivita
  • Strategie vyjednávání – techniky přesvědčování, způsoby argumentování
  • Možnosti obrany proti nátlaku a manipulaci
  • Zvládání kritiky – jak účelně kritizovat, jak reagovat na kritiku
  • Hlavní zásady vystupování v médiích
  • Hodnotící pohovor
  • Prevence konfliktů na pracovišti
  • Výběrový pohovor
  • Poradenský rozhovor, anamnéza
  • Tvořivé myšlení – brainstorming
  • Transakční analýza


Nonverbální komunikace

  • Celkový dojem, jak zlepšit vlastní vystupování (image), čeho se vyvarovat, jak být co nejpřesvědčivější, mechanismy získávání důvěry
  • Čeho si všímat na chování druhých, čeho se sám vyvarovat
  • Známky nejistoty
  • Odhalování neupřímnosti a lži
  • Práce s hlasem, mimika, gestikulace, postoj celého těla
  • Překonávání trémy a různých zábran
  • Praktický nácvik před kamerou (časově náročné, možné jen při celodenním semináři)


Asertivní komunikace

Asertivita jako nástroj k lepšímu zvládání nežádoucích emocí a řešení složitých mezilidských situací pomocí komunikace.
  • Zamyšlení nad hlavními zdroji problémů v mezilidských vztazích – odhalení příčin jako první krok k řešení (např. předsudky, očekávání, zraněné emoce, problematické stereotypní vzorce chování)
  • Vztah emocí a rozumu, význam nevědomých faktorů, skryté stránky osobnosti
  • Posílení vlastního sebevědomí – asertivní práva, kontrola vlastních emocí, komplexy méněcennosti jako skrytá příčina konfliktů
  • Principy komunikačních dovedností – co se odehrává v hlavách účastníků komunikace, čemu by měla být věnována hlavní pozornost, hlavní typy mezilidského jednání (pasivita, agresivita, asertivita, pasivní agresivita, manipulace)
  • Asertivní techniky – možnosti obrany proti nepřiměřenému nátlaku (např. umění asertivního „ne“, metoda „zadrhnuté desky“, aktivní žádání o další kritiku)
  • Využití komunikačních dovedností v praxi – příklady komunikace v emočně vyhraněných situacích, možnosti zvládání výlevů zloby a agresivity, zklidňující taktiky, umění vyjadřování vlastního hněvu, předcházení a řešení konfliktů, zvládání i jiných náročných interpersonálních situací
  • Diskuse nad aktuálními problémy, hledání možností jejich řešení nebo prevence, nácvik na modelových situacích


Zpět

(c) 2012 Jan Altman